x

x

x

x

x

x

8 logo eisen waar een goed logo aan moet voldoen

Hoe kan je er bij het ontwerpen van een logo zeker van zijn dat de identiteit waar je aan werkt een succes wordt in de echte wereld? Om je de beste kans op succes te geven, zet Logonest in deze blog 8 logo eisen van een succesvol logo op een rij.

Voordat we duiken in de kenmerken die een logo ontwerp succesvol maken, wil ik duidelijk maken dat een succesvol logo ontwerp (of ondersteunende merkidentiteit) nooit automatisch een bedrijf tot een succes zal maken. Zoals Paul Rand zei in zijn boek, Design Form and Chaos, “Een logo ontleent zijn betekenis aan de kwaliteit van het ding dat het symboliseert, niet andersom.”

Voordat een ontwerp wordt gebruikt als logo of handelsmerk is het slechts een abstracte vorm of afbeelding… het is een leeg vat vanaf de eerste dag, en het is door associatie met een organisatie, merk, product of persoon dat het enige betekenis krijgt.

Het is door de associaties die je maakt met een merkidentiteit, dat in gevallen waar het bedrijf als onsuccesvol wordt beschouwd, het voor iedereen, zelfs voor ontwerpers, gemakkelijk is om dat logo ook als onsuccesvol te ervaren. Het is bijna onmogelijk om die associaties NIET te zien.

Dit is waarom zoveel grafische ontwerpers houden van de Nike en Apple logo’s. De bedrijven die ze vertegenwoordigen zijn enorm succesvol, en alles wat met die merken geassocieerd wordt zal in het logo belichaamd worden. Je ziet en voelt alles waar een merk voor staat door alleen maar naar het bedrijfslogo te kijken, soms zelfs onbewust.

Je hoeft maar één blik op het hakenkruis te werpen om te begrijpen wat ik bedoel.

Eén blik en je denkt meteen aan nazi-Duitsland. Voor velen roept het negatieve gevoelens op, zoals angst, boosheid en droefheid. Wat ook zeker terecht is! Dat betekent echter niet dat het een slecht logo is. Het is een logo dat alle kenmerken draagt van wat ik zou omschrijven als een succesvol logo ontwerp, en het zijn die kenmerken waar ik me op wil richten in deze blog.

Alvorens we in de 8 logo eisen van een succesvol logo duiken, wil ik het ook nog even hebben over wat een logo nou is, omdat ik vind dat dit belangrijk is om te begrijpen.

Dat betekent dat een ontwerper kan falen in het toepassen van de kenmerken die ik in deze blog post bespreek, maar, als het logo consequent wordt gebruikt door het bedrijf, zullen mensen onmiddellijk in staat zijn om het merk te identificeren met één blik op het logo. Dat betekent niet dat je de kenmerken van succesvolle logo ontwerpen moet verwerpen, het betekent alleen dat het geen in steen gehouwen ‘regels’ zijn. Behalve dat een logo herkenbaar moet zijn, zijn er geen regels voor het ontwerpen van een logo. Dat is het enige dat telt.

Er is een aanzienlijk aantal logo ontwerpen dat al tientallen jaren bestaat. Sommige zien er gedateerd uit (omdat ze trends volgden), maar sommige hebben een tijdloze kwaliteit. Het zijn de logo ontwerpen die actueel zijn gebleven waar we veel van kunnen leren. Als ze er 50+ jaar geleden goed uitzagen, en er vandaag nog steeds goed uitzien, zullen ze waarschijnlijk ook over 50 jaar nog steeds even doeltreffend zijn. Het is die tijdloze kwaliteit.

Het zijn deze ontwerpen die nuttig zijn om te bestuderen, om te begrijpen wat het is waardoor ze zo goed werken. We kunnen de kenmerken zien waardoor die logo’s in de loop der tijd succesvol zijn gebleven. Door te begrijpen wat die kenmerken zijn, kun je tijdens de ontwerpfase weloverwogen beslissingen nemen of je ervan af wilt wijken, of dat je vasthoudt aan wat je weet dat de tand des tijds zal doorstaan.

De kenmerken waarover ik het vandaag ga hebben, kunnen dus als richtlijnen worden gebruikt, maar om de redenen die ik zal uitleggen, zijn dit de principes die ik persoonlijk volg wanneer ik aan een logo ontwerp werk, om mijn klanten een oplossing te bieden waarvan ik denk dat die voor hen succesvol zal zijn over een lange periode.

Dus de 8 logo eisen van een succesvol logo ontwerp die ik wil bespreken, zijn:

  • Het logo is simpel
  • Het logo is anders dan die van concurrenten
  • Het logo is relevant
  • Het logo is makkelijk te onthouden
  • Het logo is schaalbaar
  • Het logo is veelzijdig
  • Het logo is leesbaar
  • Het logo is kwalitatief goed uitgevoerd

Laten we elk van deze punten eens nader bekijken.

Eenvoud: Waarom moet een logo eenvoudig zijn?

Als je naar de logo’s van de top 100 meest succesvolle bedrijven ter wereld zou kijken, zul je zien dat ze allemaal eenvoudige logo’s hebben. Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste gebruiken slechts één of twee kleuren, evenals eenvoudige vormen en vormen.

Als je de voor en na vergelijkingen bekijkt van bedrijven die hun logo’s in de loop der jaren hebben vernieuwd, zul je zien dat de logo’s in de loop der tijd steeds eenvoudiger en verfijnder zijn geworden.

Om tot de kern te komen: een druk logo bemoeilijkt de identificatie.

Aangezien identificatie de primaire functie van een logo is, moeten we dit serieus nemen. Een logo dat eenvoudig is, zorgt ervoor dat je het snel onthoudt, en dat je het herkent als je het weer ziet.

Ik denk dat “eenvoudig” betekent dat het logo alleen het noodzakelijke bevat, en ik zou willen stellen dat om dat te doen, een logo slechts één idee mag bevatten.

Ik wil erop wijzen dat eenvoud niet betekent dat het minimaal is.

Er is een trend die de laatste jaren populair is op het gebied van logo ontwerp voor ultra minimale logo’s, en ik geloof eigenlijk dat het het resultaat is van ontwerpers die geleerd hebben dat een logo simpel moet zijn, maar ze hebben de informatie verkeerd begrepen, en hebben het opgevat als ‘minimaal’.

Om uit te leggen wat ik bedoel, zou ik zeggen dat om de juiste esthetiek te geven, sommige industrieën net dat beetje extra detail nodig hebben om de juiste look en feel te krijgen. Dit zorgt ervoor dat het logo past bij het merk waarvoor het ontworpen is.

Het kan bijvoorbeeld een illustratieve uitstraling nodig hebben, of iets dat het een beetje karakter geeft. Niet te veel, niet te weinig – precies de juiste hoeveelheid die nodig is om de juiste esthetiek te krijgen. Maar het is zeker niet altijd minimaal.

Als je kijkt naar het logo van Guns and Roses in de muziekindustrie, dan zie je dat er weliswaar veel gebeurt, maar dat het logo toch één simpel kernidee bevat – pistolen gewikkeld in rozen. De illustratiestijl die in het logo wordt gebruikt, is consistent met de esthetiek van rockmuziekmerken. Als het logo nog verder zou worden vereenvoudigd, zou het niet meer het juiste gevoel geven.

Ja, het kan nog meer worden vereenvoudigd, maar het laat zien dat minimaal niet altijd gepast is, en dat het logo zelf één relatief eenvoudig idee bevat.

Differentiatie: Het ene merk van het andere onderscheiden

Ik heb op Google gezocht en ontdekte dat er meer dan 1,5 miljoen belangrijke merken in de wereld zijn, wat een waanzinnig aantal is.

Dat betekent dat elke keer als je gaat winkelen, je honderden, of zelfs duizenden verschillende producten hebt die om je aandacht vechten.

Branding is het enige dat ons helpt het ene van het andere te onderscheiden. Branding helpt je te weten welke je kunt vertrouwen. En het is de identiteit die voor die merken is ontworpen die ons in staat stelt het merk dat we willen kopen te identificeren, en het logo is daar een essentieel onderdeel van.

Om het ene bedrijf van het andere te onderscheiden en te identificeren, moet het ontwerp onderscheidend zijn. Het moet onmiddellijk herkenbaar zijn, en niet lijken op iets anders in het landschap waarin het wordt gezien.

Dit betekent dat wij als ontwerpers het concurrentielandschap waarmee het bedrijf vergeleken zal worden, moeten begrijpen. Daarom is ontwerponderzoek zo belangrijk.

Het ergste wat je kunt doen is onbedoeld een identiteit ontwerpen die verward zal worden met een ander concurrerend merk.

Als je dat doet, lijkt het net alsof je munt probeert te slaan uit het succes van een gevestigd merk… Telkens als ik een rood blikje cola zie, denk ik: dat is niet Coca Cola. Dat zal slecht zijn voor de zaken… een bedrijf moet eigenaar zijn van zijn merkidentiteit als het marktleider wil worden.

Om jouw bedrijf of product de grootste kans op succes te geven, moeten het logo en de identiteit voldoende verschillen van die van de concurrentie, zodat mensen het snel en gemakkelijk kunnen herkennen en onthouden. Daarom is differentiatie zo belangrijk.

Als we het over differentiatie hebben, is het belangrijk om te onthouden dat het logo maar een klein onderdeel is van de totale merkidentiteit, dus je hoeft niet iets heel origineels te maken voor het logo alleen. Het moet alleen voldoende uniek zijn in vergelijking met een directe concurrent. Het is de omringende identiteit – zoals het verpakkingsontwerp, de vorm van de fles, de gebruikte kleurencombinaties, de beeldstijl, de lettertypes enzovoort, die de meeste impact zal maken – het logo is slechts het topje van de ijsberg.

Relevantie: Het creëren van een logo dat geschikt is voor de industrie

We hebben het net gehad over differentiatie, en hoewel het belangrijk is om anders te zijn, wil je niet zo ver willen gaan dat je te verschillend bent. Je moet ervoor zorgen dat het logo dat je maakt comfortabel zit in het veld of de niche waarin het opereert.

We zijn allemaal geboren in een visuele wereld. In de loop van miljoenen jaren heeft de mens complexe culturen ontwikkeld. In de loop der tijd hebben we een breed scala aan objecten gecreëerd om te helpen bij communicatie. Als we opgroeien leren we wat deze dingen zijn. We beginnen specifieke lettertypes te associëren met specifieke situaties, kleuren met specifieke dingen. Hetzelfde geldt voor vormen.

Wij hebben collectief deze visuele associaties gecreëerd, en dat is informatie die ontwerpers in ons voordeel kunnen gebruiken.

Om beter te begrijpen wat ik bedoel, een echt basisvoorbeeld hiervan is kleur. De meesten van ons zien dat roze voor meisjes staat, en blauw voor jongens. In werkelijkheid hebben kleuren geen betekenis. Elke betekenis is aangeleerd. Het is gewoon dat ons allemaal van baby af aan is geleerd dat jongens- en meisjeskleuren iets zijn.

De geschiedenis heeft invloed gehad op alles wat we doen. Lettertypen bijvoorbeeld zijn vormen die we als soort hebben gemaakt om te helpen communiceren. Hoe komt het dan dat we schreeflettertypes associëren met serieuzere organisaties, of zachte squashy lettertypes met kindermerken?

Het antwoord is hetzelfde als bij het roze en blauwe voorbeeld… die associaties worden ons van jongs af aan aangeleerd, zowel bewust als onbewust. We zijn het er allemaal over eens dat bepaalde vormen, kleuren en voorwerpen worden gebruikt in samenhang met bepaalde bedrijfstakken en ondernemingen.

Als je een bank bent, is er een bepaalde esthetiek die mensen verwachten te zien – iets dat gevestigd en betrouwbaar aanvoelt. Te ver van die verwachting afwijken zal waarschijnlijk leiden tot een verlies van vertrouwen… en een verlies van vertrouwen is gemiste kansen.

Er is een verwachte esthetiek die we allemaal verwachten te zien in elke industrie … het ontwerpen van iets dat te veel afwijkt van dat zou verwarrend zijn. Dus terwijl je wilt dat het logo er anders uitziet. Je wilt niet dat het er te anders uitziet.

Als ontwerper moet je begrijpen wat deze esthetiek is voor de industrie waarin je werkt. Dat is het soort dingen dat je uit je eigen persoonlijke ervaringen kunt halen, maar je kunt ook onderzoek doen naar bestaande logo’s en merkidentiteiten, om vast te stellen en beter te begrijpen wat deze zijn.

Onderzoek is vooral belangrijk wanneer je je richt op een land of cultuur waar je niet bekend mee bent. Zoals ik al zei, worden we geboren in een wereld waarin ons visuele associaties worden bijgebracht. Die informatie wordt vaak onbewust aangeleerd, en zal voor ieder van ons over de hele wereld anders zijn. Zorg er dus voor dat je er niet van uitgaat dat wat jij weet voor iedereen juist is, want jouw veronderstellingen zullen gebaseerd zijn op de cultuur waarin je bent opgegroeid.

Onthoudbaarheid: Ontwerp een logo dat mensen onthouden

Het volgende kenmerk dat ik wil bespreken is onthoudbaarheid, wat betekent dat je ernaar moet streven een logo te ontwerpen dat mensen onthouden. Sommige van de punten die we al besproken hebben, zullen helpen om een memorabel logo te ontwerpen, maar ik denk dat het de moeite waard is om ze nog eens te herhalen.

Ten eerste, mensen onthouden simpele vormen sneller. Dus ook dit is een belangrijke reden waarom een logo eenvoudig moet zijn, en slechts één idee moet bevatten, zoals we hebben besproken.

Ten tweede, als het logo onderscheidend is, zal het ook helpen met de onthoudbaarheid. Als u de concurrentie begrijpt, kunt u een logo maken dat zich niet alleen onderscheidt van de concurrentie, maar dat ook wordt onthouden.

Kleur speelt een belangrijke rol bij de herkenning van een logo.

Een paar andere ontwerpers hebben sindsdien iets soortgelijks gedaan, maar wat ik zo mooi vind aan die voorbeelden is hoe je een kleurenschema van een merk herkent, zelfs als het wordt toegepast op het logo van een concurrerend merk.

De kleur verandert ook echt het algemene gevoel van elk logo, wat de echte kracht van kleur laat zien.

Op Paulas blog citeert ze: “Kleuren zijn het eerste wat je opvalt in een logo, wat het snelst in onze hersenen doordringt,” zegt ze. “Daarna lees je de vorm van een logo, iconen, of typografie.” – Hieruit blijkt hoe belangrijk kleurkeuze is.

Er zijn genoeg andere manieren om een logo memorabel te maken. Bijvoorbeeld door iets ongebruikelijks toe te voegen, zoals een behandeling van de typografie of de manier waarop je negatieve ruimte gebruikt.

Er zijn eindeloos veel oplossingen mogelijk, en dat is het leuke van een logo ontwerpen.

Schaalbaarheid: Creëer een icoon dat klein en groot effectief is

Een ander belangrijk kenmerk van een succesvol logo is schaalbaarheid, en ik vind dit een van de belangrijkste op de lijst.

We leven in een wereld waar het logo dat je maakt te zien zal zijn op plaatsen zoals sociale media en favicons waar het logo heel klein zal zijn.

Datzelfde logo zal ook te zien zijn op de zijkant van een voertuig, winkelpui of gebouw. Het logo dat je ontwerpt, moet dus net zo effectief werken op 8 millimeter als op 8 meter.

Logo’s die goed schaalbaar zijn, zijn eenvoudig, een kenmerk dat we al hebben besproken.

Dus als je je logo ontwerpt, zoom dan in en uit, om er zeker van te zijn dat je logo leesbaar is op kleinere formaten. Het is ook een goede gewoonte om je logo te testen op mockups, om er zeker van te zijn dat het ook effectief werkt in kleine toepassingen in het echte leven, en nog steeds leesbaar en herkenbaar is van een afstand.

Het is goed om te weten dat logo’s niet langer statische objecten zijn. Er bestaan nu merkidentiteiten, waarbij bedrijven een reeks identificeerbare iconen hebben, in plaats van slechts één logo.

Het bekendste voorbeeld van een identiteitssysteem dat me te binnen schiet, is dat van Google.

Hoewel de woordmerkversie van het Google-logo nog steeds leesbaar is op kleine formaten, is het niet de perfecte oplossing voor een favicon of sociaal pictogram. In plaats van gewoon de G van het woordmerk te gebruiken, hebben ze daarom een volledig apart symboolontwerp – een letter G met de verschillende kleuren van het hoofdwoordmerk, die nog steeds onmiddellijk herkenbaar is als Google, maar niet exact hetzelfde is als het hoofdlogo.

Een ander kenmerk van schaalbaarheid waarop moet worden gewezen, is dat sommige bedrijven verschillende varianten van het logo hebben voor verschillende formaten. Dus bijvoorbeeld een variant die beter werkt op kleine formaten. Dus als je een project hebt waarbij je weet dat het logo vaak in kleine formaten zal worden gebruikt, is het de moeite waard om een extra variant te maken voor die situaties.

Veelzijdigheid: Volledige flexibiliteit mogelijk maken

Een succesvol logo ontwerp werkt effectief in een groot aantal situaties. Dit zorgt ervoor dat het logo onmiddellijk herkenbaar is en er op zijn best uitziet, ongeacht de grootte van de ruimte waarin het wordt geplaatst of de kleur of het materiaal waarop het wordt geplaatst.

Een manier om dit te bereiken is door verschillende configuraties te hebben, die bekend staan als ‘lockups’. Als het logo bijvoorbeeld een symbool is met een ondersteunend woordmerk, zou je een variant kunnen hebben met het symbool aan de linkerkant, en een andere met het symbool boven het woordmerk. Als de bedrijfsnaam uit meerdere woorden bestaat, zijn er varianten waarbij de ene de volledige naam op één regel tekst weergeeft, en een andere waarbij de naam gestapeld is.

U zult ook achtergrondkleuren willen overwegen. Zo kun je bijvoorbeeld een hoofdlogo hebben dat op een witte achtergrond wordt gebruikt, en een ander dat is omgekeerd om op een donkerdere achtergrondkleur te werken.

U kunt ook een versie in één kleur hebben, die ik normaal gesproken in effen zwart lever, en ook een witte versie.

Iets belangrijks om in gedachten te houden bij witte versies is dat het ontwerp zelf misschien moet worden aangepast om het nog steeds effectief te laten werken en er goed uit te laten zien. Het huidige eredivisie logo is een goed voorbeeld om dit uit te leggen.

Als je de leeuwenkop neemt, en je stelt je de kleur omgekeerd voor, dan ziet het eruit als een negatief, waar de ogen wit worden. Dus het ziet er gewoon niet goed uit.

Wat ze in dit geval moesten doen is een heel andere variant van het logo maken, zodat de ogen deel gaan uitmaken van de negatieve ruimte, zodat ze nog steeds zwart zijn als ze op een zwarte achtergrond worden gebruikt.

Een ander punt bij witte varianten is dat wanneer wit op zwart wordt gebruikt, je een optische illusie kunt krijgen die stralingsfenomeen wordt genoemd, waarbij het logo optisch dikker lijkt dan de zwarte versie op wit. Dit wordt veroorzaakt door het contrast in de kleuren, zodat je het ontwerp optisch moet aanpassen om de illusie op te vangen.

Leesbaarheid: Kun je de bedrijfsnaam lezen?

Als je zelf, of iemand anders, niet duidelijk kan opmaken hoe het bedrijf heet door naar het logo te kijken, dan heb je een ernstig probleem.

Het komt vaak voor dat ik ontwerpen zie waarbij de eerste letter zo is vormgegeven dat hij niet meer als onderdeel van het woordmerk kan worden gelezen. Dit is iets dat moet worden vermeden. Hetzelfde geldt voor elk woord in het woordmerk… tenzij het woordmerk duidelijk leesbaar blijft, vermijd het.

Ik heb ook gezien dat letters zijn vervangen door vormen die ervoor zorgen dat het woordmerk als iets anders kan worden gelezen. Zo zag ik onlangs een logo in de logo geek facebook groep, waar het Pi symbool was gebruikt als de letter N. De meeste mensen lezen het als twee T’s.

Dit is gemakkelijk te doen als je geïsoleerd werkt. Ik heb het zelf ook vaak gedaan.

Als je iets hebt ontworpen en je twijfelt of het duidelijk leesbaar is, is het de moeite waard anderen te vragen of zij het kunnen lezen. Als er twijfel is, pas dan jouw ontwerp aan. Het kan een kostbare fout zijn voor je klant als hij de bedrijfsnaam niet kan lezen!

Kwaliteit van de uitvoering: Is het logo artwork perfect?

Een succesvol logo is er een die goed is uitgevoerd. Perfecte lijnen. Perfecte vormen. Perfecte kleurkeuze.

Ik zie vaak logo’s die een geweldig idee hebben, en zoveel potentie, maar de manier waarop ze in elkaar zijn gezet is het niet helemaal. Iets voelt niet goed aan, waardoor het ontwerp er onprofessioneel uitziet en aanvoelt.

Dit kan bijvoorbeeld doordat het ontwerp te druk is, wat betekent dat het nog niet tot het minimum is vereenvoudigd. Of het kan zijn dat de ontwerper geprobeerd heeft om zijn eigen set letters te maken, maar dat die niet helemaal perfect zijn en er dus onprofessioneel uitzien.

Daarom adviseer ik om uit te gaan van een goed ontworpen lettertype, vooral als je je nog niet verdiept hebt in typografisch ontwerpen. Je moet eerst leren wat goede lettertypes geweldig maakt voordat je letters vanuit het niets maakt. Ik kan je het interview aanraden dat ik deed met typografie ontwerper, Adam Ladd.

Iets anders kan een slechte kleurkeuze zijn, of gewoon te veel kleuren gebruiken in het ontwerp. Het is de moeite waard om de kleurentheorie te bestuderen als dit een gebied is waar je moeite mee hebt. Bekijk als startpunt het interview dat ik deed met Greg Gunn, waar we het hebben over het creëren van een kleurenpalet.

Wat ik het vaakst zie zijn onvolmaakte rondingen en vormen, of inconsistente spatiëring. Dat is waar het gebruik van een soort rastersysteem kan helpen.

Sommige ontwerpers staan erom bekend een ontwerp helemaal opnieuw te maken met cirkels, lijnen en vormen, met daarachter een soort rastersysteem om een perfect kunstwerk te creëren. Het is dit dat meestal een fatsoenlijk ontwerp naar één brengt die foutloos is.

Een perfecte, foutloze uitvoering van een idee maakt een enorm verschil, en is een vaardigheid die de moeite waard is om te beheersen.

Wat zou je toevoegen?

Dat zijn de kenmerken waar ik naar toe werk bij het ontwerpen van een logo.

Als geheugensteuntje waren er:

  • Eenvoud
  • Differentiatie
  • Relevantie
  • Onthoudbaarheid
  • Schaalbaarheid
  • Veelzijdigheid
  • Leesbaarheid
  • Kwaliteit van uitvoering

Lees hier hoe je zelf een logo kunt ontwerpen om deze 8 logo eisen erin te verwerken.

Lukt zelf ontwerpen niet? Lees hier wat een logo laten ontwerpen kost.

Mohammed

Mohammed

Aangenaam! Mijn naam is Mohammed Chahid. Ik ben de oprichter van Logonest. Ik ben een web- en logodesigner. Momenteel werk ik als IT consultant en studeer ik Business Proces Management & IT aan de Open Universiteit. In mijn vrije tijd run ik Logonest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logonest

Bij Logonest laat jij jouw website en of logo ontwerpen tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding!

Deel Dit Bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Recente Berichten

Volg Ons

Meld u aan voor onze nieuwsbrief