x

x

x

x

x

x

Wat is een logo?

In de basis zijn logo’s tekst- en beeldsymbolen die ons helpen merken te herkennen die ons bevallen. Ze kunnen echter zoveel meer zijn! Een sterk logo is het fundament van uw merk. Het helpt klanten te begrijpen wat u doet, wie u bent en wat u belangrijk vindt. Dat is veel verantwoordelijkheid voor zo’n klein beeld! Hier volgt een uitleg over wat een logo is en hoe u het effectief kunt gebruiken.

Wat is een logo?

Rockit logo uitgelegd
Wat is een logo? Hier zijn de belangrijkste elementen waaruit logo’s bestaan. Logo van R2.

Een logo is een op woord en beeld gebaseerd embleem dat een bedrijf identificeert. Een uitstekend logo brengt over wat een bedrijf doet en wat de waarden van het merk zijn.

Het doel van het ontwerpen van een logo is het creëren van het ideale visuele merkteken voor een bedrijf. Een logo bestaat, afhankelijk van het soort, vaak uit een symbool of merk, een logotype en een zinsnede.

Wat doet een logo?

Logo’s doen iets anders dan er mooi uitzien, nietwaar? Ja! Logo’s hebben verschillende functies.

Met een logo onderscheidt u zich van de concurrentie

Misschien wel de meest fundamentele functie van een logo is uw bedrijf een uniek merkteken te geven dat u onderscheidt van andere bedrijven.

Dit is vooral belangrijk als uw bedrijf concurrentie heeft (wat in 99,9% van de gevallen het geval is). Voordat u een logo voor uw bedrijf laat maken, wilt u onderzoeken hoe die van uw concurrenten eruit zien, zodat u zich kunt positioneren.

Bekijk hoe het Cactus Dental-logo zich onderscheidt van de zee van clichématige tandlogo’s in de tandheelkundige industrie door een kenmerk te nemen dat uniek is voor hun geografie en er een tandenborstel van te maken.

Cactus Dental logo
Logo ontwerp door am121.

Natuurlijk wilt u niet zo ongewoon zijn dat potentiële klanten uw merk niet begrijpen.

Een logo identificeert belangrijke informatie over uw bedrijf

Naast het afbakenen van uw bedrijf, geeft een goed logo uw klant ook cruciale informatie over uw bedrijf: het kan communiceren in welke bedrijfstak u actief bent, welke dienst u levert, uw doelgroep en uw merkwaarden.

Een bedrijf kan bijvoorbeeld circuitbeelden in zijn logo gebruiken om aan te geven dat het in de software-industrie opereert. Of ze zouden een specifieke kleur kunnen gebruiken om te communiceren dat ze toegewijd zijn aan groen/milieuvriendelijk zijn. Of ze kunnen een stijlvol lettertype gebruiken om te benadrukken dat ze luxueus zijn. Bekijk hoe Wild Hearts een afbeelding van een boek met een hart erin gebruikt om te laten zien dat hun bedrijf gespecialiseerd is in liefdesromans

Wild hearts logo
Logo ontwerp door Milica2505 voor Wild Hearts.

Een logo zorgt voor merkherkenning

Logo ontwerp voor BATHI
Logo ontwerp door BATHI.

Logo’s laten ook een visuele impact achter die uw klanten eraan herinnert dat, nou ja… dat u bestaat!

Met andere woorden, logo’s kunnen sterke visuele associaties creëren met een bedrijf. Deze associatie helpt klanten om uw merk in gedachten te houden.

Denk maar aan merken als Nike of McDonalds, waarvan de logo’s zo alomtegenwoordig zijn dat ze onmiddellijk worden herkend, met of zonder de naam erbij. Het is geen verrassing dat logo’s zo’n centraal onderdeel zijn van de merkidentiteit.

Wat zijn de elementen van een logo?

Nu we weten wat een logo doet, laten we eens kijken waar ze van gemaakt zijn. Sterrenstof, chocolade chips, gerecycleerde bordspellen? Bijna, maar niet helemaal!

Hoewel er geen definitief antwoord is, kunnen we wel een aantal veelvoorkomende logo ontwerp elementen uitsplitsen. Deze elementen werken samen om 7 soorten logo’s te vormen.

Typografie

Wat de vorm betreft, zal een logo meestal een typografisch element bevatten. Dit kan gaan van een enkele letter in monogramstijl tot een afkorting of de volledige titel van het bedrijf.

Ever South Brewing logo
Logo ontwerp door SpoonLancer voor Ever South Brewing.

Beeldmateriaal

Soms gaat typografie vergezeld van symbolen of iconen. Deze kunnen representatief zijn of bestaan uit abstracte geometrische elementen.

In bepaalde gevallen bevatten logo’s ook decoratieve elementen zoals lijnwerk of visuele interpunctie – zoals kleine sterretjes of stippellijnen – die niet noodzakelijk een specifiek, op zichzelf staand beeld creëren.

Het logo van Ever South Brewing bevat typografie die vergezeld gaat van een geometrisch, geïllustreerd symbool van een zonsondergang met een graanstengel die omhoog groeit.

Kleur

Naast vorm komt kleur. Logo’s kunnen zwart-wit, monochroom of meerkleurig zijn. Meerkleurige logo’s hebben vaak paletten die ofwel analoog zijn, d.w.z. kleuren van dezelfde tint, of complementair, d.w.z. kleuren van een andere of tegenovergestelde tint.

Het Synergy-voorbeeld bevat een volledig, complementair kleurenpalet.

Synergy logo
Logo ontwerp door artsigma.

Context

In sommige gevallen wordt een logo ook bepaald door de context waarin het wordt gebruikt.

House rules board game bistro
Logo ontwerp door Enola voor Huisregels Bordspel Bistro.

Met dat gezegd, is het belangrijk om na te denken over waar en wanneer logo’s kunnen worden toegepast.

Meestal zien we logo’s online, op visitekaartjes, in etalages, reclame en drukwerk. Maar uw bedrijf kan specifieke behoeften hebben.

In het voorbeeld links is het cirkelvormige ontwerp perfect geschikt voor onderzetters voor drankjes!

Statische of dynamische elementen

Een belangrijke tweesprong bij het ontwerpen van logo’s is de keuze voor een statisch logo – een logo dat er overal hetzelfde uitziet – of een dynamisch logo – een logo dat verandert naargelang de context. Merk op hoe het voorbeeld elementen verwisselt afhankelijk van de toepassing.

Wat maakt een goed logo?

Het antwoord: een aantal verschillende dingen. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden uit de praktijk en bespreken welke elementen zij gebruiken om hun boodschap met succes over te brengen.

noostance logo
Logo ontwerp door artsigma.

Het nooStance logo is opgebouwd uit eenvoudige typografie en een geïllustreerde mascotte. Het maakt gebruik van een veelkleurig, complementair blauw en geel kleurenpalet. Hoewel het algemene ontwerp sterk is, is dit logo vooral succesvol in zijn onvergetelijke schattigheid!

Tapp'd logo ontwerp
Logo ontwerp door beko™ voor Tapp’d.

Het Tapp’d-logo maakt gebruik van een geïllustreerde tap in de negatieve ruimte tussen de letters van de bedrijfsnaam. Dit eenvoudige maar slimme concept onderscheidt dit logo van andere bedrijven, maakt het memorabel en laat de klant weten dat dit een plek is om vers bier te krijgen!

Lieferbräu logo design
Logo ontwerp door Virtuoso” voor Lieferbräu brouwerij.

De Lieferbräu Brouwerij is opgebouwd uit sierlijke typografie en decoratief lijnwerk. Hoewel de decoratieve korrels laten doorschemeren dat dit een brouwerij is, is de boodschap hier klasse. Het ontwerp is elegant en geraffineerd – er is geen twijfel mogelijk over wat de merkwaarden hier zijn.

Rhytms logo
Logo ontwerp door ks_projekt voor Rhythms.

Sommige bedrijven hebben een naam die een rol speelt in het uitleggen van het bedrijf en hebben geen logo nodig dat overdreven ontworpen is. In het voorbeeld hierboven helpt de naam “Rhythms” de gebruiker te laten weten dat dit een app is om beats te maken. In dit geval heeft de ontwerper de lege plekken opgevuld met enkele gekleurde geometrische onderbroken lijnen. Deze elementen helpen om het idee over te brengen dat er sporen en ritme in het spel zijn. Uiteindelijk geeft het ontwerp de gebruiker een goede indruk van wat hij aan het downloaden is.

Skillzy logo
Logo ontwerp door vallt voor Skillzy.

Skillzy is een online onderwijsplatform. Hun monochrome logo bevat eenvoudige tekst vergezeld van een symbool van een omgekeerde paraplu. Het logo is eenvoudig en aantrekkelijk. De betekenis van de omgekeerde paraplu is onduidelijk, maar het is misschien het mysterie dat de kijker intrigeert. Is het een spirituele verwijzing naar bezetenheid? Het heeft ons in ieder geval aan het denken gezet! Wat het ook betekent, deze eenvoudige combinatie van elementen scheidt het bedrijf en laat een onvergetelijke indruk achter.

Artisan pies logo
Logo ontwerp door Bokisha voor Artisan Pies.

Sommige van de meest succesvolle logo’s zijn helemaal niet conceptueel of complex. In feite is het logo van Artisan Pies hierboven misschien wel de meest perfecte oplossing voor dit bedrijf. De naam vertelt de kijker precies wat de service is, het ontwerp communiceert hun no-BS merkwaarden en het serif lettertype laat je weten dat ze taarten serieus nemen! En niet te vergeten, de naam is zo simpel dat hij moeilijk te vergeten is!

Fatima Frankfurter logo
Logo ontwerp door Michael4682 voor Fatima.

De Fatima Frankfurter 3k/5k Walk-Run gebruikt een rennende hotdogmascotte om het verhaal te vertellen. In sommige gevallen is voor de hand liggend goed, vooral voor een periodiek evenement dat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk wil binnenhalen. Wees niet bang om dingen duidelijk te maken voor je doelgroep.

Brollywood Farm logo
Logo ontwerp door IrfanSe voor Brollywood Farm.

Het Brollywood Farm logo maakt gebruik van een sierlijk en toch eenvoudig monochroom ontwerp met een illustratie van een boerderij. Niet alleen laat het de kijker snel weten dat het om een boerderijlogo gaat, maar de vintage look communiceert ook dat de merkwaarden eenvoudig en rustiek zijn.

Prinstaindia logo
Logo ontwerp door bo_rad.

PrinstaIndia gebruikt een complementair monochromatisch ontwerp dat bewijst dat de kleurkeuze in een logo belangrijk is! In dit geval is een CMYK palet gebruikt dat een sterke connotatie heeft met gedrukte media. Het laat de klant weten dat PrinstaIndia hen kan helpen als ze op zoek zijn naar printdiensten.

Wat is het verschil tussen een logo en branding?

Een veel voorkomende verwarring die we zien komt voort uit het begrijpen van het verschil tussen logo’s en branding. Het klinkt ingewikkeld, maar het verschil is heel eenvoudig: Uw merk is de verzameling percepties die mensen hebben over uw bedrijf. Met andere woorden, het kan worden gezien als de grote indruk die uw bedrijf achterlaat bij de klant. Deze indruk kan worden achtergelaten door vele dingen, zoals uw advertenties, commercials, klantenservice, en ja, uw logo ook.

Picture of Mohammed

Mohammed

Aangenaam! Mijn naam is Mohammed Chahid. Ik ben de oprichter van Logonest. Ik ben een web- en logodesigner. Momenteel werk ik als IT consultant en studeer ik Business Proces Management & IT aan de Open Universiteit. In mijn vrije tijd run ik Logonest.

Logonest

Bij Logonest laat jij jouw website en of logo ontwerpen tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding!

Deel Dit Bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Recente Berichten

Volg Ons